Resan med mamma

Som vanligt har jag inte hunnit med att skriva förrän så här efteråt även om datorn var med mig på hela resan. Men nu är det dags! Jag hade bokat in mamma och mig på en medelhavskryssning samt några extra nätter i Venedig. Det hela började med att SAS strejkade så vi lyckades få biljetter med det ukrainska flygbolaget. Vi kom i god tid ut till Arlanda men Ukraine Airlines incheckningssystem var så gammalt och ineffektivt så att varje resenär tog en evighet att checka in. Vi stod i kön i en timme och en kvart och var tvungna att springa till gaten för att hinna med flyget. Tråkig start men vi hade ändå tur och blev uppgraderade till business så det gick bra till slut. Vi bytte flight i Kiev som var en förvånansvärt trevlig och modern flygplats. Båda flygen var dock försenade och vi kom fram sent på kvällen till Venedig. Jag hade bokat ett hotell på Lido och visste att vi skulle ta vattenbussen Alilaguna dit från flygplatsen. Det var en bit att promenera till kajen från terminalen och vi var trötta men till slut kom vi fram. Sedan var det bara att sitta och vänta på att båten skulle avgå. Det visade sig att vi precis hade missat en avgång så vi fick sitta vid kajen i ca en halvtimme. Sedan tog båtturen över en timme så vi var inte på hotellet förrän strax före kl.01.00 på natten. En lång dag...
 
Nästa morgon vaknade vi upp på vårt fina hotell Grand Albergo Ausonia & Hungaria. Ett anrikt gammalt vackert hotell med en fantastisk fasad. Hit kan jag absolut tänka mig att återkomma och skönt att komma bort från stöket och turisterna i centrala Venedig.
 
 
 
 
Efter några timmars avkoppling på hotellet och Lido så begav vi oss till Alilagunas kajplats igen för vidare färd mot kryssningshamnen. Det låg sex kryssningsfartyg där och vi var inbokade på MSC Orchestra för en veckas kryssning till Italien, Grekland och Montenegro. Incheckningen gick smidigt och på eftermiddagen var vi ombord. 
 
Gondol på vägen till kryssningshamnen.
 
 
 
Äntligen framme! Vi installerade oss på fartyget och åt en god middag på kvällen. Fartyget avgick kl.17 mot vårt första stopp följande dag som skulle bli Bari på klacken av den italienska stöveln. Mer info kommer.