En vecka i Frankrike

Vi har varit i Frankrike i åtta dagar, eller i alla fall försökt att vara där i åtta dagar. Vi skulle flyga med Air France för en gångs skull och planet skulle gå 06.05 i ottan så det blev en tidig morgon. Vi kom fram till Terminal 2 och checkade in och fick gå ombord på planet. Sedan blev vi sittande där ett tag för de försökte fixa ett tekniskt fel. Det hela slutade med att alla fick gå av och vänta. De som skulle vidare från Paris med andra flyg blev direkt ombokade för att hinna med sina anslutningar. Vi andra fick vänta...och vänta..... Till slut 7 ½ timme senare var vi på väg. Inte speciellt kul. För det första hade man gärna sovit lite längre om man hade vetat. Det tråkiga var även att vi skulle plocka ut en hyrbil i Paris och sedan köra över 40 mil till St.Malo på atlantkusten.... Behöver jag säga att vi kom fram sent och var helt slut? Ingen bra start på resan. Vi skulle egentligen ha landat 08.50 i Paris och haft hela dagen på oss att ta oss till atlantkusten... Nåja, nu blev det som det blev.

Vår hyrbil

När vi kom fram sent på kvällen till vårt hotell Oceania i Saint-Malo så möttes vi av en vacker syn från balkongen. Det kändes som om man var på en båt med vatten ändå upp till balkongen.

Utsikt från balkongen

Vi somnade som nedklubbade och vaknade nästa morgon till ytterligare en vacker vy. Det var ju mörkt när vi kom så det var svårt att se.

Vatten ända upp till muren

Saint-Malo har ett helt fantastiskt tidvatten som vi skulle få se under vår vistelse i staden. Det skilde ända upp till 13 meter på hög- och lågvatten. Superhäftigt att se.

Gamla stan omgärdas av en hög mur

Vattnet på väg ut

Vattnet är flera hundra meter ut. Helt otroligt!

På kvällen åt vi en fantastiskt god middag på Le Millésime. Rekommenderas om ni är i staden.

Nästa morgon åt vi frukost på hotellet och åkte sedan mot Mont Saint Michel som är den största turistattraktionen på hela kusten. Ingen bra idé visade det sig då augusti är peak season och ungefär en miljard människor hade parkerat eller letade parkering på de stora parkeringsplatserna en bra bit från själva ön. Helt sjukt. Jag trodde aldrig att det skulle vara så galet mycket människor. Vi la snabbt ner hela projektet och tog en bild på avstånd istället. Hade verkligen ingen lust att gå i kö i en kilometer...

Mont Saint Michel långt där borta

Vi åkte istället vidare mot vår nästa destination, Barneville Carteret som ligger lite längre norrut längs kusten, i Normandie. Jag hade bokat in oss på ett fint hotell med utsikt mot hamninloppet så att man även där kunde se tidvattenväxlingarna. Vi checkade in på La Marine och begav oss sedan ut på stan, eller byn, för det var inte speciellt stort. Jättemysigt ställe!

Lågvatten

På kvällen åt vi på en fantastisk skaldjursrestaurang, Le Cap. En supertrevlig kväll!

Smaskens!

Restaurangen

Efter den härliga middagen tog vi en promenad längs med stranden ute på udden. Så himla vackert! Åk hit om ni har möjlighet.

Hur fint?

Nästa dag drog vi oss inåt landet där det var lite varmare. Vi bestämde oss för att åka till Loiredalen och ett fint slott, Chateau d'Artigny

Tjoho!

Vi tog det lugnt på slottet och åt en god middag på kvällen. Dagen efter åkte vi in till närmaste stad en sväng, Tours.

Stadshuset i Tours

Sedan bar det av på en trevlig vinprovning strax utanför staden på Domaine Huet. Där fick vi en visning i vinkällarna och en trevlig provsmakning.

Vinkällaren på Domaine Huet

Goda viner

På vingården blev vi tipsade om en vacker slottsträdgård som vi åkte till efteråt, Chateau Villandry. Och wow, vilken trädgård!

Det räcker nog inte med en trädgårdsmästare...

Tillbaka på vårt slott bjöds det på drink i trädgården. Trevligt!

Drink i trädgården

Skojiga drinkar

Nästa morgon checkade vi ut och lämnade slottet för att tillbringa de sista två nätterna i Paris.

På väg till hotellet

Jag hittade ett litet boutiquehotell i Paris med bara 12 rum, Splendide Royal. Superfint och bra service med bra läge.

Vår balkong

Vackert rum på Splendide Royal Paris

På kvällen hade jag bokat in två shower samma kväll. Först dinner show på Moulin Rouge's bakficka La Nouvelle Eve där vi åt gott och såg en cancanshow. Superkul! Och Matti fick gå upp på scenen där han vann en danstävling (!) Hahaha!

Matti på scenen

Sedan gick vi några meter till Moulin Rouge där vi såg deras show Féerie. Jättekul att få komma in i denna klassiska lokal även om vi vallades in som en skock får.

Nästa morgon var vi lite trötta i mössan så vi tog det lugnt på förmiddagen innan vi gav oss ut på stan.

Lugn morgon på vårt fina hotell

På kvällen hade jag bokat bord på Le Grand Colbert som förekommer i filmen Something's gotta give eller Galen i kärlek som den heter på svenska. Kul att ha varit där men det kändes lite som en turistfälla tyvärr.

Le Grand Colbert

Nästa morgon åt vi en god frukost på hotellet och gick sedan på stan. Flyget hem skulle gå 20.35 på kvällen så vi hade mycket tid.

Frukost på hotellet

Vi shoppade och åt lunch på stan sedan tog vi oss till flygplatsen där vi lämnade tillbaka bilen och checkade in. Flyget blev en timme försenat även på hemresan så vi kom hem mitt i natten. Ingen bra upplevelse med Air France alltså Men en underbar vecka i Frankrike.