Årliga rekresan till Nice

Nu ligger jag verkligen efter med skrivandet. Jag har ännu inte hunnit skriva om min och Poulinas årliga rekresa till Nice men här kommer den! Vi åkte på den första och riktiga rekresan för 2 år sedan när vi skulle reka inför min födelsedag och vi hade så himla trevligt så det här är vår tredje rekresa. Och lika kul om inte ännu roligare hade vi den här gången.
Jag hade bokat ett hemligt boende de första två nätterna som en tidig födelsedagspresent till Poulina så hon hade ingen aning om var vi skulle bo. Vi hämtade ut vår Mercedes och körde mot Haut-de-Cagnes där vårt boende Chateau Le Cagnard ligger. Hotellet ligger högt med vacker utsikt över bergen och rivieran.

Utsikt från vår balkong

Vi började vår vistelse i Haut-de-Cagnes med att gå vilse och fick hjälp av en hjälpsam tjej som visade oss tillrätta. Hon måste tyckt att vi var helt förvirrade som kunde gå vilse i den lilla byn. Hahaha! Det roliga var att sedan sprang vi på henne varje gång vi gick ut. Hon arbetar som smyckesdesigner så vi gick till hennes ateljé och handlade fina smycken. Vi var till och med i hennes lägenhet och tittade. 😂 Hennes smycken finns på Estys hemsida.

Aperol time på torget i byn

Balkong med bur utan fågel

På kvällen åkte vi taxi i ca 30 minuter till Tourrettes-sur-Loup där vi blivit tipsade om en trevlig restaurang. Även denna by hade en fantastisk utsikt.

Vackra vyer

Fina Poulina i en buske

Vi åt middag på restaurant Cinq som drivs av en svensk kille och en fransk tjej. Intressant besök med god mat och illadoftande vin. De hade bara ekologiska viner och det ena luktade ladugård. Smaken var något bättre i alla fall. 😂

Poulina dricker Chateau "Stallis"

Dag två åkte vi till våra gamla favoritställen och började med ett besök i Roquefort-les-pins där vi åt en härlig lunch på Auberge du Clos des Pins.

Härlig lunch på en gammal favorit

Efter lunchen åkte vi vidare till vår favoritby Valbonne där det blev en svalkande Aperol på Café des Arcades.

Skål!

Vi shoppade lite i Valbonne och tog oss sedan tillbaka till vårt fina hotellrum och vår härliga balkong. Dags för lite skumpa!

Vi firar Poulinas födelsedag lite i förtid

De största citroner jag sett utanför vår balkong

Skymningen sänker sig över bergen

Kvällens födelsedagsmiddag intogs i hotellet fina restaurang, även den med fantastisk utsikt.

Cheers!

Spännande pommes frites-uppläggning

Ja må hon leva!

Nästa dag var det dags att lämna Hault-de-Cagnes och bege oss ner till Nice och vårt favorithotell Hotel Suisse. Vi hade lite otur och fick ett rum för nära gatan som dessutom någon hade rökt i men hotellet var fullbokat så vi kunde inte byta rum förrän nästa dag. Utsikten var det i alla fall inget fel på.

Den här utsikten tröttnar jag aldrig på

Vi tog en sväng i gamla stan och åt Moules Frites på Gaglio i solen. Vi återvände till vår härliga balkong och njöt av utsikten innan middagen.

Så här gott kan man ha det

På kvällen åt vi middag på Oliviera i gamla stan. Restaurangen drivs av ett äldre frånskilt par och deras specialitet är olivoljor av olika slag. De använder olivolja till alla sina rätter, även desserterna, och de säljer även sina egna oljor. Gott och trevligt.

Efter en halvkass natt pga oväsen och cigarettlukt så bestämde vi oss för att göra en dagsutflykt till Monaco och Italien. Vi körde längs med kusten på småvägar, passerade genom Monaco och kom slutligen till San Remo.

Där promenerade vi lite och åt sedan en god lunch på Osteria Tre Scalini innan vi tog oss tillbaka till Nice och vårt nya bättre rum på Hotel Suisse.

Nu högre upp i byggnaden. Underbar utsikt!

Vår sista kväll i Nice hade jag bokat in oss på en annan favorit i gamla stan; Olive & Artichaut
Denna restaurang får inte missas när man är i Nice. Man måste boka bord då det är en liten restaurang. Här hade vi en helkväll som hette duga...😂 What happens in Nice stays in Nice eller hur var det nu...😂

Vår förrätt

Bästa restaurangen! 👌

Sista morgonen åt vi frukost på hotellet och tog en sista sväng på stan. Det blev en godkaffe på ett trevligt cafë som heter Hobo i gamla stan.

Godkaffe på Hobo

Sedan tog vi oss tillbaka till hotellet för att hämta vårt bagage och ta oss till flygplatsen. Tiden går så fort när man har roligt. Jag tror aldrig att jag har skrattat så här mycket på en resa tidigare. 😄😂