Tillbaka på Malta

Japp, då har man varit på Malta igen, första resan för i år. Matti jobbade som vanligt men jag hade David med mig så jag hade trevligt sällskap på dagarna.
Det blev inte mycket sömn natten innan eftersom vi var på bröllop på lördagskvällen men sova kan man ju göra senare. Den här gången var det tyvärr fullt på vårt favorithotell The Palace så vi hade bokat in oss på ett annat hotell, Le Meridien. Vi kom till hotellet vid lunchtid och det var 20 meter kö till incheckningen och bara en person som arbetade bakom disken så vi lämnade väskorna och gick ut för att få lite mat i magen. Vi gick till ett jättebra lunchställe längs strandpromenaden som heter Fresco's. Fin utsikt över havet och bra service.
Efter lunchen gick vi tillbaka till hotellet och det var fortfarande 20 meter kö och en person som arbetade så det var bara att ställa sig i kön.... Efter många om och men kom vi fram till disken och fick veta att Mattis och mitt rum skulle vara klart kl.15 men Davids rum var klart så vi begav oss dit. Nu hade tröttheten kommit över oss och jag längtade bara efter att få sova ett par timmar för att orka ta mig till kvällens middagsbokning. Prick klockan 15 stod jag i receptionen för att äntligen få vårt rum men det var fortfrande inte klart. Efter ha suttit i lobbyn i en timme och väntat så var det till slut klart... Ingen bra start på Meridien. Jag hade bokat en juniorsvit och rummet var stort med två balkonger och två toaletter men gamla tråkiga möbler och stenhårda sängar. Nåja, jag fick sova i ett par timmar i alla fall.

Fin utsikt över Balluta Bay

På kvällen hade vi en middagsbokning tillsammans med våra vänner på Malta. De hade bokat bord på Sciantusi i Sliema. Restaurangen har fina omdömen men vi hade nog otur för servicen var obefintlig och maten var ingen höjdare. Vi delade dock på en pizza som förrätt och den var grymt god.

God pizza

Senare stupade vi i säng och sov som nedklubbade.
På måndagen åkte Matti till kontoret och David och jag tog en promenad på stan. Det blåste väldigt mycket så man ville inte sitta ute men vi gjorde avstickare till olika butiker och annat och kollade in vad som ändrats sedan sist.

Blåsig dag

Det blev en lunch på en av våra favorter Il Gabbana som brukar ha en grymt god Ceasarsallad.Tyvärr var den inte alls lika god som vanligt. Tråkigt. Men ölen var god.

Den lokala ölen på Malta

MIddagen intogs på en superbra köttrestaurang som jag rekommenderar, Lore & Fitch. Jättefina köttbitar och trevlig miljö i Spinola Bay.

Smarrig förrätt på Lore & Fitch

På tisdagen hade det slutat blåsa så David och jag la oss på takterrassen på Meridien. Inte lika fin som på Palace men det funkade. Efter ett par timmars grillning begav vi oss ut på stan igen och styrde kosan till Spinola Bay och Two Buoys Bistro. Supergod mat och utsikt över Spinola Bay. Mycket bra!

Lökar i glas

Fantastisk mat

Maltesiska båtar i Spinola Bay

Lite vila på hotellet och sedan en fördrink på en annan favorit, Electro Lobster Project medan vi inväntade Matti som var kvar på kontoret.

Roligt på Electro Lobster Project

Middag blev det på våra absoluta favoritrestaurang på Malta, Wigi's. Denna restaurang får inte missas och man måste boka bord då det alltid är fullt. Mums!!

Sista dagen inleddes med lite solande på takterrassen och sedan kom vår vän och hämtade oss för vidare transport till restaurang La Vela i Pieta där vi skulle äta lunch. Restaurangen ligger i hamnen och det känns som om man sitter på en båtklubb. Härlig miljö.

Trevligt lunchsällskap på La Vela <3

En trevlig avslutning på några härliga dagar. Vi ses snart igen Malta!