Manchester

Jo vi har ju varit en sväng till Manchester också. Jag ligger efter med skrivandet... Killarna skulle på fotbollsresa och jag följde med eftersom jag aldrig har varit i Manchester. Resan var på två dygn så det blev ingen längre vistelse men det funkade bra. Vi reste tidigt på fredagsmorgonen och kom fram redan kl.9 så vi hade mycket tid även första dagen. Jag hade bokat ett lägenhetshotell eftersom vi var tre och ville ha två sovrum och hotellet visade sig ligga precis vid Manchester Piccadilly som är en stor tågstation. Vi tog alltså tåget från flygplatsen och det gick jättesnabbt, ca 25 minuter. Smidigt. Sedan gick vi några meter till vårt boende, Staycity Piccadilly

Vi hade tur och fick vår lägenhet direkt fast det var tidigt på morgonen. Hotellet är byggt 2017 så det är nytt och fräscht med perfekt läge då det är gångavstånd till allt. Perfekt om man är flera personer på t ex fotbollsresa. Vi var hungriga så vi lämnade in väskorna och begav oss ut på stan. Vi hittade en fin gammal pub där det blev en tidig lunch, The Shakespeare

The Shakespeare

Mätta och glada begav vi oss sedan ut för att spana in Manchester. Eftersom vädret var lite si och så så gick vi till Manchester Arndale som är ett stort shopping center och kikade lite. Till slut hamnade vi på Selfridges eleganta varuhus och slog oss ner i en italiensk vinbar, San Carlo Bottega, där vi tog en vätskepaus.

Vätskepaus på Selfridges

Vi gick tollbaka tilll hotellet för att packa upp och vila lite innan kvällens aktiviteter. Det hade varit en tidig morgon så man var lite mör vid det här laget. Skönt att ta det lite piano.
Efter lite välbehövlig vila var det dags att ge sig ut på stan igen. Vi började med att promenera genom Gay Village som låg ganska så nära vårt hotell.  Gay Village är ett område med barer längs med kanalen med en massa uteserveringar. Kul område!

Vi kollade Tripadvisor och hittade lite otippat en Teppanyakirestaurang som vi hamnade på. Vi beställde en hel meny och det visade sig vara alldeles för mycket mat... Men trevlig och gott var det.

Nästa morgon var det full rulle på stan redan på morgonen eftersom det var game day. Killarna skulle på Manchester City mot Manchester United och vi bodde tydligen i City-delen av stan för gatorna kryllade av deras fans. Vi började med en god frukost på Pret a Manger för att sedan försöka hitta ett ställe som visade fotboll och som inte redan var fullt. Det var helt galet med folk på stan. Vi hamnade till slut på The Shakespeare igen där vi lyckades få ett bord med tv som sände fotboll. Man får anpassa sig när man är på fotbollsresa. Ha ha ha!

Cider på The Shakespeare

Jag skulle inte med på matchen på eftermiddagen. Det var svindyra biljetter och jag är inte något fotbollsfreak så jag stannade i stan. Vädret var bättre så jag promenerade runt och hamnade till slut på Harvey Nichols som är ett trevligt varuhus och deras restaurang där jag åt jättegott med fin utsikt över stan. Utanför Harvey Nichols ligger ett jättemysigt torg, Shambles Square, med mysiga uteserveringar.

Shambles Square

Hamnade även på Primark som är en billighetsaffär. Det mesta var inget att ha men jag hamnade på badavdelningen och hittade en massa fina grejer.

Dagens shopping

När killarna var tillbaka så gick vi till en jättetrevlig vinbar som vi hittade, Salut Wines. Jättebra ställe!

Smarrigt på Salut Wines

Sedan blev det sängen för vi skulle resa hem tidigt nästa morgon. Vi tog en taxi till flygplatsen och hamnade på den mest ineffektiva flygplats vi varit på. Långa köer och otrevlig personal. Inte så trevligt avslut på en annars mycket trevlig resa.