Tjejresa till Rom

Nu ligger jag lite efter igen men bättre sent än aldrig heter det ju! Den 25 maj åkte vi fyra tjejer på en helt galet kul resa till Rom. Vi firade att Åsa fyllt 50 och det roliga började redan på planet. Tyckte vi men inte kvinnan på raden bakom. Hahaha!

Alla hade inte kul 😂

Åsa hade ramlat med cykeln dagen innan vi åkte så hon hade jätteont i ena benet. Taskig tajming när man ska gå omkring i en storstad men vad ska man göra. Åsa hade stelnat till på flygresan så jag fick köra henne i en rullstol på flygplatsen. 😂

Invalido

Vi tog en taxi till hotellet, Navona Palace Luxury Inn som ligger nära Piazza Navona, och begav oss sedan ut på stan till fots. Åsa haltade men det gick bra. Vi inledde med varsin pasta till lunch på en halvdant ställe men det var trevligt ändå.

Dagens lunch

Efter lunchen blev det en sväng i området. Så himla mysigt runt Piazza Navona. Massor av mysiga restauranger och barer och små butiker.

Mysiga gränder

På kvällen hittade vi en toppenbra restaurang alldeles runt hörnet från hotellet som kom att bli vårt stamställe. Fantastisk service och god mat. Virginiae heter stället och jag rekommenderar ett besök om ni hamnar i dessa kvarter.

Bruschetta 👌

Vi somnade gott den kvällen. Nästa dag var det dags för lite sightseeing eftersom varken Åsa eller Marie hade varit i Rom tidigare. Vi började med en promenad till Pantheon som inte låg alltför långt bort. En fantastisk byggnad. Helt otroligt att man kunde bygga så på den tiden.

Pantheon

Sedan gick vi vidare till Fontana Di Trevi, ett annat måste i Rom. Och vi var inte ensamma. Det kändes som om alla gick dit precis samtidigt som oss...

Fontana Di Trevi

Mysigt i Rom

Efter fontänen så gick vi till Spanska Trappan. Vi började uppifrån och gick nerför.

Mycket folk i Spanska Trappan

Vi promenerade vidare och hade turen att hitta ett riktigt bra ställe där vi åt lunch, La Buvette.

Goda sallader på La Buvette

Mätta och glada vandrade vi vidare och hamnade på ett ställe som vi besökt vid en tidigare Romresa. Nu var det dags för en uppfriskande Aperol Spritz i värmen.

Aperol på Passetto

Kvällens middag intogs på Virginiae igen. Skönt att äta nära hotellet och så himla bra!

Middag på Virginiae

Dag 3 var det dags för lite mer sightseeing. Vi startade med Castel Sant' Angelo.

Castel Sant'Angelo

Sedan blev det en tur till påven.

På väg till påven

Påven skulle komma ut om 15 minuter och det var tydligen gratis inträde sista söndagen i varje månad så vi var inte direkt ensamma. Vi orkade inte köa i timtal så vi gick vidare.

Tibern

Vi gick längs floden tills vi kom till den mysiga stadsdelen Trastevere. Där fikade vi på ett trevligt ställe som heter Meccanismo

Vackra detaljer i Trastevere

På vägen tillbaka så stannade vi och åt en god lunch på Verso Sera. Jättegott och trevligt. Sedan hamnade vi mitt emot hotellet på ett litet ställe och beställde de obligatoriska Aperol Spritzen.

Tjoho!

Detta var sista kvällen med tjejerna och vi sa att vi skulle lägga oss tidigt men det blev det ju inte... Middag tog vi en meter från det förra stället på Antica Trattoria della Pace. Sedan blev det drinkar på Etabli två meter bort och Bar del Fico en meter bort.

En toppenkul sista kväll! Nästa dag var det dags för Poulina och Åsa att flyga hem och för Henrik och Matti att komma. Från tjejresa till parresa. Men det kommer i nästa inlägg.