Malta

Vi har varit iväg en sväng till Malta och min mamma fick följa med. Hon hade inte varit där tidigare så det var extra kul. Det var supervarmt när vi kom dit, ca 36 grader i skuggan, så vi orkade inte göra så mycket i början. Vi började med att ta en trevlig lunch på the Terrace där man har en fantastisk utsikt över Valletta.

Valletta

The Terrace

Vi bodde på vårt favorithotell The Palace och tog det lugnt på eftermiddagen samt åt middag på kvällen på en av hotellets restauranger, TemptAsian

Dag 2 var det lika jäkla varmt så vi orkade inte vara utomhus. Vi tog en taxi till shoppingcentret The Point där vi tillbringade ett par timmar. Sedan blev det lunch på en annan favorit, Fratelli La Bufala. Smaskens!
Alla gäster satt inne och åt för det var för varmt för att sitta ute. Vi valde dock att promenera tillbaka till hotellet i värmen. Det blev ett vätskestopp på Blue Bar på vägen.

Blue Bar i Sliema

På kvällen blev det en god middag på en annan favorit, Fresco's. Underbar utsikt har man också.

Utsikt från Fresco's

Dag 3 var det lite bättre temperatur, bara 31 grader, så vi tog en sväng på stan och åkte sedan över med färjan till Vallettasidan för en god lunch på en favorit (...Surprise!) Scoglitti. Restaurangen ligger precis vid vattnet vid foten av Valletta och de serverar supergod fisk och skaldjur.

Griilad svärdfisk på Scoglitti

Valletta från restaurangen

På kvällen var det middag med våra vänner på en annan favorit (ja, jag vet att jag är tjatig..) Wigi's. Underbart gott och trevligt sällskap.

Trevligt sällskap och underbar mat på Wigi's

Dag 4 låg vi på takterrassen på hotellet och solade och på kvällen åt vi middag tillsammans med våra vänner på Blue Elephant RestaurantHilton. En ny restaurang för mig. Jättevackert inredd och god thailändsk mat. Rekommenderas.

Vacker dukning på Blue Elephant

Fin tekanna

Dag 5 tog mamma och jag en harbour cruise för att få se bland annat Valletta från sjösidan.

På kvällen blev det middag på Two Buoys Bistro i Spinola Bay.

Mamma på Two Buoys Bistro

Dag 6 tog vi det lite lugnt och låg på takterrassen på dagen. På kvällen åt vi middag på TemptAsian igen men innan dess satt vi på taket och såg på den vackra solnedgången. Så himla fint!

Tjoho från taket!

Dag 7 skulle vi åka hem men innan dess hann vi med ett besök på Palazzo Parisio som är ett supervackert ställe i Naxxar på Malta. Det är ett gammalt palats med en tillhörande trädgård som är så otroligt vacker. Det är som att komma till en annan värld då Malta generellt är väldigt torrt och sandstensfärgat. Rekommenderar verkligen ett besök på detta ställe.

Interiör från palatset

Ett underbart avslut på en trevlig vecka!