Riga 100 år!

Matti och jag har haft den här resan till Riga inbokad sedan länge för att tillsammans med min svåger och svägerska fira när Lettland blir 100 år. De bor där sedan 10 år tillbaka och vi har varit där flera gånger tidigare men den här gången var det verkligen något extra. Vi började med en lunch på Ogle.

Smarriga avocadomackor på Ogle

En liten sväng på stan blev det också. På kvällen hade Edgar och Eva bokat bord på Rigas bästa restaurang, Vincents, där vi tillbringade kvällen med goda smakupplevelser.

Här får vi information om vad köket har att erbjuda

Ostron till förrätt 👌

Vackra uppläggningar på Vincents

Efter en supertrevlig middag hamnade vi på en drink med trevliga vänner till Edgar & Eva och sedan promenerade vi tillbaka till lägenheten. Hela helgen var det vackra ljusspel i staden.

Ljusspel över Riga

Nästa dag kom ytterligare vänner från Stockholm och vi mötte upp dem och åt lunch på Table7. De har ganska så bra omdömen men vi hade väldigt ouppmärksam personal och fick vänta länge på allt.

Club sandwich på Table7

På kvällen hade Edgar & Eva planerat en fantastisk middag hemma hos sig för 20 personer och inhyrd kock. En supertrevlig kväll!

Förrätten står färdig att serveras

Eva hade dukat i de lettiska färgerna

Nästa dag var vi lite trötta i mössan men då var det dags för nästa kalas, nämligen det stora födelsedagsfirandet. På dagen var det en militärparad som vi tyvärr missade men sedan såg vi det stora fackeltågel genom staden och alla fina ljusspel. Vi fick följa med Edgar & Eva hem till några vänner och man kunde se de fantastiska fyrverkerierna från deras lägenhet.

Fina dekorationer i stan

Vackert trapphus hos värdparet

Dagen efter åt vi brunch/lunch med gänget på Street Fries Kitchen. Ett superbra hamburgerhak som även serverar pannkakor och våfflor mm. Jag åt omelett med lax och guacamole. Supergott!

Mums!

Stockholmarna tog en taxi till flygplatsen och vi andra promenerade på stan.

Massor av blommor vid Frihetsmonumentet

Sedan var det även dags för oss att åka hem. Man är lite mör efter tre dagars festande men himla trevligt var det! 😃👌😍