Tillbaka till Teneriffa

Mamma och jag var ju på Teneriffa en vecka för exakt ett år sedan och hade det superhärligt så vi bokade in oss i år igen. Denna gång ville även killarna följa med. Jättekul!

Teide från ovan

Förra året bodde vi på ett 3-stjärningt charterhotell men den här gången hade vi bokat in oss på ett jättetrevligt hotell, Villa Cortes. Hotellet ligger perfekt i Las Americas med promenadavstånd till det mesta.

Utsikt mot trädgården och poolområdet. Eller djungeln...

Vi checkade in och gick sedan tvärs över gatan för en sen lunch. Middag på kvällen blev på en av hotellets restauranger, Brauhaus, som precis som det låter är som ett tyskt bryggeri. De visade nämligen en match som killarna ville se.... Ja ja, så blir det när man reser med dem. Det var gott och trevligt i alla fall. Jag åt en jättegod wienerschnitzel och det var inte igår. Vi var lite trötta efter att ha gått upp mitt i natten så det blev en tidig kväll.

Nästa morgon åt vi frukost på hotellet och sedan promenerade vi runt lite i affärerna i närheten. Lunchen blev hos en gammal favorit som serverar världens godaste vitlöksräkor, Litoral. På kvällen hade jag bokat bord på en svensk restaurang som jag hade hört talas om, Nordic Kitchen. Vi tog en taxi dit eftersom det var lite för långt att gå från hotellet men taxichauffören hittade inte så vi kom fram alldeles för sent. De hade redan släppt vårt bord eftersom det var helt fullbokat men de var snälla och lät oss få ett bord som var reserverat för några andra så det löste sig. Restaurangen ligger en trappa ner i en bottenvåning av ett hus och det var fullt med gapiga svenskar som skrek olika hockeylag som de hejade på... Lite väl stökigt för vår smak. Maten var sisådär också men det kanske berodde på att de hade så mycket att göra. De har väldigt fina omdömen men inget för oss som sagt var. Vill man bli packad ihop med en massa svenskar i den övre medelåldern till pensionsåldern och sitta och skrika mellan borden vilken lag som är bäst så är det rätt ställe för er...Nåja, vi kanske hade otur bara. Det var trevlig service i alla fall.

Nästa dag höll vi oss på hotellet och låg vid poolen. Jätteskönt!

Utedusch

Poolbaren

Poolområdet och hotellet

På eftermiddagen hyrde vi ett åkdon så att vi blev lite mer flexibla. Mamma satt där bak och David körde. Himla käckt! Allt är väldigt tillgänglighetsanpassat på Teneriffa så man kan köra hur långt som helst med dessa och de går tyst eftersom de går på el.

David och mamma på åktur

Middagen blev på vår favorit Litoral igen. Trevligt!

Nästa dag gick vi ändå till Fanabestranden. Perfekt med vår Double Family Scooter. Där åt vi lunch på Mamma Mia med fantastisk utsikt över stranden.

Härlig lunch

Vi tog en taxi tillbaka och på kvällen blev det middag på en restaurang nära hotellet, Garibaldi. Garibaldi är en mysig restaurang med höga ambitioner men man lyckas inte hela vägen. Förrätten var gudomlig men inte varmrätten. Jättetrevlig miljö och fin livemusik men det är ingen ordning på servicen. Man försöker men det verkar som om ingen speciell är ansvarig för bordet så det blir ett himla spring på all personal som inte har en aning om vad de andra gör. Vi hade det trevligt i alla fall.

Dagen därpå promenerade vi till Los Cristianos med vätskestopp på vägen.

Vätskestopp på vägen till Los Cristianos

Las Vistas-stranden

Vackra blommor i Los Cristianos

Lunchen blev på en annan gammal favorit, Fados i Los Cristianos och sedan promenerade vi tillbaka till hotellet. En härlig dag i solen!
På kvällen åt vi middag på en annan av hotellets restauranger, Pancho Villa. Det är en mexikansk restaurang och de hade en fast meny på lördagar som vi fick ta. Ingen höjdare tyvärr...

På söndagen tog vi en taxi till Plaza del Duque shopping center där vi var en liten stund innan vi åkte vidare till det nya Hard Rock Hotel i Playa Paraiso. Hotellet är gigantiskt och består av två stora gamla höghus som man har renoverat för att passa HRH. Jätteläckert ställe!

Utsikt från lunchrestaurangen över en av poolerna

Världens största fruktsallad

Där får vi prova att bo någon gång. Det ligger lite avsides dock då det inte finns så mycket i Playa Paraiso. Men allting verkar finnas inom hotellet. Annars får man väl åka till Las Americas.
På kvällen läste jag på Tripadvisor och hittade en italienare med bra omdömen nära hotellet, Bianco. Jättegod mat. Hela restaurangen går i vitt därav namnet. Vi hamnade dock precis vid trubaduren så det var lite hög volym men trevligt ändå.

Vår sista dag så passade vi på att njuta av hotellet och låg nere vid deras privata strand. Härligt!

Ölen fick stå i skuggan

Strandpromenaden utanför hotellet

Vi tog en sista lunch på Litoral med de goda räkorna och sedan spelade vi minigolf.

Minigolfbanan

Vackra blommor

Teide bakom molnen

Den sista kvällen firade vi Mattis födelsedag på Mamma Rosa. Jättetrevligt och supergott!

Pasta med hummer

Under hela veckan spelade vi gurka och mamma tog hem Teneriffatrofén.

Mamma vann gurkaturneringen

En härlig vecka är över. Dags för hemresa.