Tokyo - vilken stad!

Japp, jag är dålig på att skriva i tid. Men bättre sent än aldrig heter det ju som sagt...
Nu har vi varit på en alldeles för kort resa till Tokyo. Ingen av oss hade varit i Japan tidigare så det var nytt för oss alla tre. Vi hade tur och kunde resa på våra SAS-poäng i business så då gjorde det inte så mycket att vi bara var där i tre dagar. Men vi måste definitivt resa tillbaka för att se mer av Tokyo och resten av Japan.

Skååål!

Det finns olika sätt att ta sig från Naritaflygplatsen till de centrala delarna av Tokyo. Vi valde att ta Airport Limousine Bus som är som en vanlig flygbuss men som stannar vid ett antal hotell, däribland vårt hotell. Det funkade hur smidigt som helst och vi var i princip ensamma på bussen hela vägen.
Jag hade som vanligt letat hotell och läst omdömen och valet föll på Palace Hotel Tokyo. Vi blev inte besvikna. Vilket trevligt hotell! Man har en fantastisk utsikt över en park och vid klart väder ser man Mount Fuji

Den lilla vita puckeln är Mount Fuji

Fin lykta på balkongen

Hotellet är superfint och servicen är fantastisk. Jag rekommenderar verkligen Palace Hotel. Dessutom ligger det ovanpå Otemachi Station så man har bra kommunikationer.

Vi började med att ta en jättegod nudellunch i shoppingarkaden under hotellet

Smarrigt!

Roliga knappar på toaletterna. Dessutom var det varma sitsar på toaletterna.

Efter den goda lunchen tog vi en sväng på stan för att shoppa lite. Det var kallare än jag trott och blåste ishavsvindar a la Göteborg så jag behövde en tröja. Vi tog en tur till Ginza.

Coola trappor på Abercrombie & Fitch

Vi tog en tidig kväll med middag på hotellet eftersom vi var yra av jetlag. Bättre att satsa på nästa dag!

Det låg varsin pyjamas på sängen.. Mattis passade sådär. Ha ha ha!

Dag två inleddes med en underbar frukost på hotellet. Sedan gick vi en massa på stan. Bl a var vi i Shibuya och korsade övergångsstället som är så välkänt.

Shibuya Crossing

Jag hade förbokat ett par restauranger från Sverige och på kvällen var det dags för den ena, Ninja Akasaka. Tokyo har en massa temarestauranger och detta är en av dem med ninjatema. Jättekul! Vi möttes av en ninja i dörren som tog oss med på hemliga gångar till vårt egna rum där vi skulle sitta på golvet och äta.

David kollar in dryckeslistan

Kvällen avslutades på Park Hyatt i deras The Peak Bar på 41:a våningen. Deras New York Bar på 52:a våningen är den mest kända baren eftersom den var med i filmen Lost in translation. Vi blev dock inte insläppta där då David inte fyllt 20 ännu. Men baren på 41:a våningen var supertrevlig så vi hade det bra ändå.

Dag tre inleddes även den med en fantastisk frukost på hotellet sedan var det dags att ge sig ut på stan igen. Denna dag ville vi se Tokyo Skytree som är ett otroligt högt tv-torn som man kan åka upp i. Tornet är hela 634 meter högt och man åka upp till 350 meter och 450 meters höjd där man har en fantastisk utsikt.

Tokyo Skytree

Fantastisk utsikt från 350 meter

Pyttesmå hus där nere

Lite yra i mössan efter att ha varit uppe på 450 meters höjd åkte vi till Kappabashi street där alla möjliga köksprylar säljs på samma gata. Vi hittade inte så mycket att shoppa men väl ett vackert träd som blommade trots att det bara var februari.

Vackert träd i Kappabashi

Skytree från Kappabashi

På kvällen var det dags för nästa restaurangbokning på en Teppanyakirestaurang. Vi valde Teppanyaki Akasaka
som ligger högst upp på Ana Intercontinental Hotel. Restaurangen ligger på 37:e våningen med en otrolig utsikt.

Vår Teppanyakikock

En liten förrätt

Mätta och glada avslutade vi kvällen en trappa ner på MIXX Bar.

MIXX Bar

Tyvärr hann vi inte med allt vi ville eftersom vi stannade enbart tre dagar i Tokyo men det underlättar såklart när man reser i businessclass. Sayonara Tokyo! We'll be back!