Svalbard - WOW!

Från varma Thailand till världens nordligaste flygplats. Konstraster men så härligt på olika sätt. Vi reste i torsdags via Oslo och Tromsö innan vi slutligen landade i Longyearbyen på Svalbard. En lång resa fast norrut för en gångs skull.

Inflygningen till Tromsö

Inflygning till Svalbard

Långt norrut

Flyget var försenat redan i Oslo så vi anlände ca en timme för sent. Det fanns inga taxibilar på flygplatsen så vi hoppade in i en flygbuss som stod utanför terminalen och kom till slut iväg. Vi anlände till vårt hotell, Radisson Blu Polar Hotel, en kvart innan vi skulle bli upphämtade för vår första aktivitet så det blev lite stressigt med klädbyte och incheckning men vi hann.
Första aktiviteten var en tur med snöskoter i Adventdalen i några timmar. Det var kallt men vi fick låna all utrustning att ha över våra varma underställ och kläder i olika lager. Det var lite läskigt i början eftersom snöskotern styrde in i tidigare skoterspår men så småningom fick man koll på det och kunde köra på. Vi såg inga isbjörnar men en ren som sprang framför skotern.

Marie och Henrik under påklädning

Efter skoterturen åkte vi tillbaka till hotellet och bytte om och tog en promenad på huvudgatan i Longyearbyen för att hitta någonstans att äta middag. Vi hamnade till slut på Svalbar där vi åt middag innan vi gick tillbaka till hotellet.

Nästa morgon tog David och jag sovmorgon och sedan blev det lunch i puben på hotellet som för övrigt var jättetrevlig. Där åt vi godaste hamburgaren som jag ätit på länge. Kl.13 blev vi upphämtade för nästa aktivitet som var ett besök i Gruve 3 som är en nedlagd gruva som numera är museum. Vi fick en superintressant rundtur i gruvan och fick se hur livet kunde te sig för de gruvarbetare som arbetade där fram till mitten av 90-talet. Det var så lågt i taket i gångarna så att gruvarbetarna fick ligga och borra och gräva och krypa in på knäna. Ingen optimal arbetsställning alltså. Vi hade en guide som var riktigt duktig och påläst och jag rekommenderar verkligen en tur till Gruve 3 om ni kommer till Svalbard. Numera finns det en gruva som är igång i Longyearbyen och det är Gruve 7 men den får man inte besöka.

Utsikt från gruventrén

Henrik är klädd för att krypa i gruvgångarna

Otroligt vackert när vi kom ut så småningom

På väg tillbaka

När vi kom tillbaka till hotellet var vi frusna och tog varsin Irish Coffee för att tina upp. Sedan var det dags att göra sig klar för kvällens middag som var bokad på Huset. Där fick vi äta deras avsmakningsmeny som var mycket speciell. Bl a fick vi äta säl som inte var så gott. Men middagen var riktigt trevlig och vi fick dessutom en visning av deras fantastiska vinkällare.

Spännande presentation av en mellanrätt

Jättegott!

Sältartar - inte min favorit...

Dag 3 åt vi en god frukost och sedan blev det lite shopping på bygatan. En varm och go ulltröja blev det i alla fall. Lunch åt vi på Kroa som är en trevlig restaurang på huvudgatan.

Huvudgatan i Longyearbyen

Så fantastiskt vackert

Hundparkering utanför hotellet

Solen står så lågt ännu så den når inte ner i byn

Vår sista aktivitet var en tur med hundspann. Vi blev hämtade vid hotellet och körda till en lokal där vi fick pälsa på oss overaller och varma kängor och mössor. Sedan bar det av till själva hundgården. Hundarna bor utomhus i hundkojor på ben och sitter fastkedjade i stolpar.

Svalbard Husky har 102 hundar. Den yngsta var 2 veckor och den äldsta 19 år.

Hundarna var väldigt keliga och ville gosa

Vi blev indelade två och två och fick hämta våra 6 hundar till vår släde själva och sela fast dem. De var helt galna av glädje och upphetsning över att få bli uttagna för en tur med slädarna.

Matti selar Nils

Sedan bar det av . Hundarna skällde som galningar när de stod stilla men det blev helt tyst så snart de var igång. Helt fantastisk upplevelse. Matti stod bakpå släden och styrde hastigheten och jag satt och fotade och filmade i släden

Månen

Henrik och Marie efter avslutad tur

Efter turen så fick vi sela av hundarna och ta dem tillbaka till sina respektive hus där de fick mat. Sedan fick vi se på alla valparna. Tyvärr har jag ingen bild på det då jag höll i valpar själv men de var pyttesmå och jättesöta. De bodde tillsammans med sina mammor i en inhägnad med ett hus där de kunde ligga och mysa.
Totalt sett var detta en fantastisk upplevelse även om man med vår syn på hundhållning kanske kan tycka att de inte borde stå fastkedjade vid en stolpe hela dagarna.

Kvällens middag var bokad på en annan fin restaurang, Gruvelageret. Även här fick man en färdig meny och det var supertrevligt och gott. Gruvelageret är precis som det låter ett gammalt lager för gruvmaterial och själva lokalen är jättemysig. Vi blev serverade av en tjej som kom från Jämtland och vi blev bl a serverade jämtländsk brunbjörn. Spännande!

Middag på Gruvelageret

Så här var det även på hotellet och på en del andra ställen. Man tog av sig skorna i entrén och fick låna tofflor.

Detta var vår sista kväll och nästa morgon hämtade flygbussen oss kl.06.00 så det blev inte många timmars sömn den natten. Att besöka Svalbard var en riktig upplevelse och jag åker gärna tillbaka någon gång på sommaren för att uppleva en annan sida av naturen.