Malta och Sicilien

Mycket resande har det blivit i maj. Men det är kul! Nu har vi varit en sväng till Malta och Sicilien. Vi reste med en sen avgång med SAS förra lördagen och kom inte fram till Malta förrän efter åtta på kvällen. Den här gången hade vi fått rum på vårt favorithotell The Palace som tur var så vi åkte direkt dit, slängde in bagaget på rummet och tog en sen middag på deras asiatiska restaurang TemptAsian som ligger högst upp i hotellet med en fantastisk utsikt. De har jättebra asiatisk mat och vi tog en Crispy Duck. Mums!

På väg till Malta

Nästa morgon åt vi en god frukost på Palace och sedan promenerade vi nästan hela dagen med lite olika vätskestopp på vägen.

Gammal fin telefonkiosk vid torget

Utsikten från vår terrass

Middagen för kvällen intogs på Peperoncini Restaurang som vi aldrig besökt tidigare men den var riktigt trevlig.

På måndagen jobbade killarna hela dagen så Poulina och jag promenerade runt på stan lite till eftersom det inte var någon sol. Vi tog lunch på Fratelli La Bufala som är en lunchfavorit.

Middagen blev på vår absoluta favorit på Malta - Wigi's - tillsammans med goda vänner från Malta.

After dinner drinks

På tisdagen var det dags att resa till grannön Sicilien. Poulina fick den resan av oss i 50-årspresent och nu skulle vi äntligen dit. Jag har aldrig varit på Sicilien så det var superkul att få komma dit. Vi flög till Catania och hade en bokat en hyrbil för att ta oss till Taormina där vi skulle bo de följande 4 nätterna. Vi bodde på Grand Hotel Atlantis Bay som ligger superfint vid havet med en fantastisk utsikt.

Vår terrass

Fantastisk utsikt från rummet

På hotellet mötte vi även upp våra andra goda vänner som flugit direkt till Sicilien för att vara med oss.

Lunch med gänget

Killarna funderar på att köpa en ny bil

Vackraste utsikten

Nästa dag låg vi vid den fina poolen hela dagen. Jättehärligt!

På torsdagen promenerade killarna ändå upp till Castelmola som ligger jättehögt upp i bergen. Först kommer man till själva byn Taormina som ligger högt upp även den men sedan fortsatte de ända upp till toppen. Beundransvärt måste jag säga. Vi tjejer tog bilen upp till toppen vilket var superläskigt då vi mötte stora turistbussar i de kurviga små serpentinvägarna.

Tjejerna i Castelmola

Utsikt från toppen

Efter en liten fikapaus tillsammans med killarna åkte vi ner till Taormina medan killarna tog sig tillbaka ner igen till hotellet.

Militärer i massor i Taormina

Det var militärer precis överallt så vi frågade vad som var på gång. Vi fick då veta att G7-mötet skulle hållas i Taormina den 26 maj. Det hade vi ingen aning om innan vi åkte. Tydligen var det 10000 militärer från fastlandet som befann sig i området. De stod ungefär var femte meter även på stranden vid vårt hotell. Man kände sig ju trygg i alla fall.
Efter lite shopping i Taormina tog vi linbanan ner till hotellet igen.

En lunchgäst på hotellet

Solnedgång vid poolen

En galen katt på en restaurang

Sista dagen njöt vi vid poolen igen och på kvällen hade jag bokat bord på Restaurang Al Duomo i Taormina för den sista middagen med gänget. Här firade vi Poulina och åt gott.

Dyr hummer

Tjoho!

En trevlig sista kväll. Nästa dag åt vi frukost tillsammans och skildes sedan åt då Henrik och Marie skulle till Palermo och vi skulle till flygplatsen i Catania.
Vi hann med en sen lunch på Malta mellan våra flyg.

Fina båtar i Birgu waterfront på Malta

Trevlig avslutning på en härlig vecka med de bästa vännerna!